lördag 9 november 2013

GALTUNG

Jag har slutat cykla utomhus och använder i stället min motionscykel. I morse när jag tog mitt pass lyssnade jag på Johan Galtung – norsk fredsforskare. Det var ett intressant program och särskilt när han redogjorde för en metod att lösa konflikter. Han tog ett äkta par som bråkade om allt och ett äktenskap som knakade i alla fogar som exempel. Mannen var framgångsrik företagare och hans stora intresse var företaget och dess ekonomi. Hustrun var utövande buddist och tyckte att mannen bara intresserade sig för världsliga ting. Fanns det möjligheter att lappa ihop äktenskapet? En kompromiss som innebar att mannen bara sysslade med företaget på halvtid och att hustrun bara var hälften så mycket buddist var inte särskilt framgångsrik. För i grunden hade det inte rubbat deras egentliga intressen. Lösningen enligt Galtung var att öppna en buddistisk bokhandel. Bägge makarna ville ju att den skulle vara framgångsrik och det ledde till att hustrun började intressera för företagsekonomi och mannen för buddism. Äktenskapet kunde räddas. ”Suveränt!” är bara första bokstaven.

Enligt Galtung är det här en metod som kan användas även när det gäller internationella konflikter. Det gäller ”bara” att vara kreativ och finna lösningar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar